Vi blir rörligare när vi hör musik. Det beror på vilken sorts musik det handlar om men vi kommer att påverkas på ett eller annat sätt av att höra musik. Det har butiksägare tagit fasta på. Det finns en del saker att tänka på som butiksägare för att få sina kunder att stanna så länge som möjligt i butiken. Stannar kunderna länge så är det troligare att de köper mer. Det är anledningen till att du oftast hör ganska lugn musik i en butik och inte hård rock eller snabb pop. Det hade fått oss att kanske tappa anledningen till varför vi är inne i butiken och blivit vilseledda till andra tankar. Det kan dock också signalera andra saker, som till exempel vad du är för ett varumärke egentligen. Vilken känsla du som butiksägare vill skapa bestämmer vilken musik du väljer att spela. Det är också viktigt att tänka på att musik går i säsonger och det är starkt förknippat med årstiderna. Är det runt jul så vill du sprida en härlig julstämning och är det på sommaren så vill du spela något glatt som gör att kunderna ser en picknick med massvis av tillbehör framför sig, förslagsvis.
Några av oss älskar att gå i butiker medan andra helst gör det hemma. Det är upp till var och en och tekniken har gjort det möjligt att välja. Det är lätt att sitta hemma och klicka hem saker men då missar man kanske den härliga känslan av att bara strosa runt i butiken och hitta något fyndigt. För de som arbetar i butik är det fördelar med bägge delar. Det är enkelt att kunderna väljer sina saker själv hemma men det kan vara lite tråkigt att gå miste om kundkontakten. Det är en fin avslutning när man står vid kassan och bägge parter förhoppningsvis är nöjda med köpet och önskar varandra en god dag. Nu finns det också flera varianter av kassasystem som Sitoo kassasystem som gör att det är enkelt att hjälpa en kund var som helst i butiken och det går att betala mitt i butiken. Det är också perfekt för den som driver en popup-butik utan fasta rutiner.
Tillbaka till musiken: glöm inte att för att få spela musik i lokaler som är offentliga så måste du koppla dig till STIM som gör att upphovsmannen eller upphovsmännen får betalt för det de har skapat. Ska du satsa på en fräsch ljudbild så bör du också investera i ett bra ljudsystem som gör att musiken låter bra. Det finns inte mycket som är så irriterande som när ens favoritmusik inte låter bra. Irritation är knappast till butiksägarens fördel. Varifrån du spelar upp din musik är något du bör tänka på också. Kommer det att komma massa reklam så vill du vara säker på att det är reklam som är gynnsam för dig så att det inte uppstår en pinsam situation där det plötsligt spelas upp en konkurrents reklam. Behöver du hjälp finns det så kallade musikpartners som kan hjälpa dig.